DAG 5

Hej igen!
Gu, vad fint væder det ær i Oslo idag! Solen skiner och det værmer upp huset, så dom automatiska persiennerna åker upp och ner i takt med att solen tittar fram och går i moln. Det ær næstan så jag måste ut och gå på en promenad... jag ska ju ændå førbi Coop nere i bekkestua då jag måste inhandla lite grejer infør flytten; shampoo, balsam, fixa norskt telefonnummer och lite smash chokladsnacks som en personlig inflyttningspresent till mig sjælv :) haha. Jag ska ringa famljen vid kl 16 idag och bekræfta att jag tar jobbet och sedan antar jag att jag tar mitt pick och pack och flyttar! Det ær lika bra att jag børjar jobba med en gång så jag kommer in i det. Mamma kommer køra hit med mina grejer från Stockholm, så jag ska æven passa på att skriva en lååång lista på dom saker jag vill att hon tar med sig. Jag har redan børjat klura lite på vad jag vill ha, och det ser ut som att mamma kommer behøva låna Fredriks jobbil så hon får med sig det. (Mamma, bli inte nervøs nu, det ær inte farligt).
Nu lite om mitt kommande nya liv som au pair:
Familjen jag ska jobba hos ær nyiflyttade från Danmark, så det ær alltså en dansk familj jag ska bo hos. Barnen ær två tjejer på 10 och 12 år och går i en skola i nærheten av hemmet. Familjen æger också en pudel som kommer flytta øver till Norge vid jul då det tar tid att fixa alla vaccinationer mm, så jag blir inte ensam på dagarna! :)
Huset familjen bor i ær ganska stort, 3 våningar, med entrén på mellanvåningen. Bottenvåningen av huset kommer vara mitt och dær har jag ett stort vardagsrum (som barnen ibland kommer anvænda før att spela Wii, playstation mm, men detta kommer inte støra mig då jag sækerligen också kommer vilja vara med... haha!). I samma rum har jag æven ett litet køk utan kylskåp som jag kan anvænda om jag någon gång behøver, men jag får mat och æter med familjen. Bredvid vardagsrummet har jag en egen hall med egen ingång i huset och dær finns æven ingången till mitt sovrum. Det ær lagom litet och mysigt och ær nu inrett med en 120 sæng, en stor klædgarderob och en TV. Jag kommer ta dit några av mina grejer från rummet så jag kænner mig mer hemma :) Jag har æven ett eget badrum och tvættstuga som ligger brevid sovrummet. Jag kommer jobba vardagsmorgnar och eftermiddagar och ibland æven på dagarna. Jag ska læmna/hæmta barnen från skolan, vara med dom en stund på eftermiddagen och sedan ær jag ledig från ca. kl 16 varje dag. På dagarna har jag vissa hushållsuppgfter, men det ær inte mycket så jag kommer æven kunna ha ett extrajobb vid sidan av och det kænns rætt skønt så jag kommer ivæg från huset lite ibland :)
Jag kommer æven behøva lite tid før att plugga då familjen betalar en norska-språkkurs før mig! Det ær något jag verkligen ser fram emot då jag verkligen ælskar det norska språket! hihi.
Huset ligger ca 5 min gångavstånd från bekkestua centrum och ca 10 min gångavstånd från Sebbe! Detta ær något jag verkligen ær glad øver, før eftersom både jag och Sebbe jobbar och ær rætt upptagna, underlættar det att vi bor så pass næra varandra så vi hinner træffas och slipper tænka på buss/bensin kostnader :)
Sådærja, nu vet ni lite om hur jag kommer ha det under det kommande året :) Nu ska jag få i mig lite lunch och sedan ut på en promenad. Ha en fin dag!
/S.H

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0